پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 آبان 1397 - 20:32

شکست پروژه ایران اینترنشال

شبکه «ایران اینترنشنال» همچون سایر شبکه‌های فارسی زبان ضد ایرانی که در سایه سرمایه‌گذاری صد‌ها میلیون دلاری سعودی همچون موش زاد و ولد می‌کنند، باردیگر با افشاگری رسانه ای، رخ نمایان کرد و همچون سایر پروژه‌های ایران هراسی، در کمتر ازدوسال از آغاز حیات خود ابتر ماند.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 1729
شبکه ایران اینترنشنال، که اخیراً به دلیل افشاگری‌های خبرنگار میزگرد ایران-گاردین بر سر زبان‌ها افتاده از اردیبهشت ۱۳۹۶، یعنی کمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ کار خود را آغاز کرد. این شبکه‌ها که تقریباً در یک مقطع زمانی مثل بی بی سی فارس (در سال ۸۸) تأسیس می‌شوند هدف مشترکی دارند، و آنهم، اثرگذاری بر تحولات ایران است تا همچون کاتالیزوری، برخی مشکلات اقتصادی و معیشتی را در سایه عملیات روانی کانالیزه کنند. رسانه‌هایی از قبیل: ایران اینترنشنال و من و تو و بی بی سی و... به توپخانه روانی دشمن بدل شده اند تا در پرتو آن کوچکترین اعتراض را بزرگنمایی کنند و مردم را به خیابان‌ها دعوت کنند و فضا را برای موج سواری پیاده نظام در داخل فراهم کنند.
حالا سعید کمالی‌دهقان خبرنگار میز ایران در روزنامه «گاردین» در یک توئیت افشاگرانه اعلام کرده که: «در روز ۲۶ سپتامبر- ۶ روز پیش از حضور بدون بازگشت خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول- با خاشقجی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و این روزنامه‌نگار سعودی به او گفته محمد بن‌سلمان از طریق مشاور نزدیکش «سعود القحطانی» منابع مالی تلویزیون فارسی زبان «ایران اینترنشنال» را در لندن، تامین می‌کند.»
آن گونه که گاردین در گزارش خود آورده، دولت سعودی ۲۵۰ میلیون دلار به این شبکه تلوزیونی کمک مالی اعطاکرده است. کمکی که از طریق سعود القحطانی، نماینده تام الاختیاراطلاعاتی بن سلمان به «ایران اینترنشنال» پرداخت شده است. کمالی خبرنگار گاردین، منبع خبر خود را جمال خاشقچی اعلام می‌کند؛ فردی که مرگ او به داستانی دنباله دار در رسانه‌ها تبدیل شد و حرف و حدیث‌ها در مورد نحوه کشتن اودر کنسولگری عربستان در خاک ترکیه به یک معما تبدیل شد. در این میان برخی رسانه‌های فارسی زبان به جای پرداختن به انگیزه و نیت کشتن روزنامه نگارو منتقد آل سعود، نبش قبر می‌کردند و به انحای مختلف به مباحث بی ربط مثل قتل‌های زنجیره‌ای و حمله به جمهوری اسلامی ایران می‌پرداختند که این مشی رسانه ای، یک اقدام از پیش طراحی شده برای انحراف افکار عمومی بود. علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی مقیم لندن از جمله افرادی است که دست به افشاگری می‌زند و چسبندگی مالی شبکه‌های فارسی زبان و خبرنگاران آن‌ها را به باد انتقاد می‌گیرد، به همین دلیل باتهدید وکیل تلویزیون فارسی زبان «ایران اینترنشنال» - به دستگیری، مجازات و مسدود شدن تمامی صفحات علیزاده در شبکه‌های اجتماعی، مواجه می‌شود. البته وابستگی مالی شبکه‌ای مانند «ایران اینترنشنال» به دربار آل سعود برای اولین بار نیست که با افشاگری، رسانه‌ای می‌شود و امر عجیبی هم نیست، ولی همه فکت‌ها (حقایق) نشان از سرمایه گذاری هنگفت آل سعود برای پوشش رسانه‌ای و جبران ریزش مخاطبان در سایر شبکه‌های فارسی زبان ضد ایرانی مثل بی بی سی است.
دست اندرکاران این شبکه اذعان می‌کردند که قرار است این شبکه به سی ان ان فارسی تبدیل شود؛ چرا که ژست مستقلی به خود گرفته بود، ولی خیلی زود آن روی دیگر خود را نشان داد. پوشش گسترده نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین و نیز گفت‌وگوی تلفنی با سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه بلافاصله بعد از حمله تروریستی به رژه اهواز برای افکار عمومی نشان از آن داشت که این شبکه مواجیب بگیر رژیم‌های مرتجع منطقه است. حتی کمی بعد با دعوت رضا پهلوی، به تریبون سلطنت‌ها تبدیل می‌شود تا موهومات ذهن خود از جمله اینکه با همه افراد در ارتش، سپاه و بسیج در ارتباط است و هیچ کدام دیگر باوری به این نظام ندارند و مطالبه تشکیل حکومت در ایران با رأی مستقیم مردم را بر زبان آورد و سوژه خنده در شبکه‌های اجتماعی شود. این سبک از پوشش خبری چهره واقعی ضد ایرانی شبکه اینترنشنال را برای همگان آشکار کرد
بنابراین، شبکه «ایران اینترنشنال» همچون سایر شبکه‌های فارسی زبان ضد ایرانی که در سایه سرمایه‌گذاری صد‌ها میلیون دلاری سعودی همچون موش زاد و ولد می‌کنند، باردیگر با افشاگری رسانه ای، رخ نمایان کرد و همچون سایر پروژه‌های ایران هراسی، در کمتر ازدوسال از آغاز حیات خود ابتر ماند!

ارسال نظرات